Època d'alimentar els ocells

Fa dies que volia fer un article al blog sobre alimentar ocells a l'hivern però penso que descriure els tipus existents de menjadores és poc útil, ja que existeix abundant literatura sobre el tema (també en català!) i es pot trobar molt informació online, així que senzillament explicaré algunes coses que em vénen al cap.

1.- No desespereu si heu posat una menjadora i al principi sembla invisible als ocells. És perfectament possible que triguin un any o dos a descobrir que allò és una font regular d'aliment. No em pregunteu per què, però realment és així. Jo mateix ho he experimentat les dues vegades que m'he canviat de casa i he iniciat una nova estació de repostatge pels ocells locals. I, sincerament, m'empipa que siguin tan burros!

2.- Qualsevol cosa comestible pot ser adequada. Començant pel pa, que és l'aliment més universal que agradarà a un ample ventall d'espècies d'ocells, continuant pel gra de tot tipus (l'escaiola -alpiste- és el més acceptat), i acabant pel llard animal (també podeu deixar una vaca morta si vénen voltors al vostre jardí...).

3.- Una advertència: no hi poseu menjars amb sal, com mantega salada o cacauets salats perquè els podeu causar bastant perjudici (tot i que una vegada em vaig equivocar de mantega i ni se la van mirar).

4.- Menjadores comercials. Si el vostre pressupost és ajustat, és molt fàcil fer-se una menjadora amb quatre fustes. Si no teniu afició al bricolatge i preferiu comprar-la, és aconsellable mirar bé quins models funcionen amb ocells silvestres o anar a alguna botiga especialitzada per naturalistes. Vigileu que en la típica botiga d'animals domèstics tenen menjadores que semblen dissenyades per espantar els ocells! (i això encara és més aplicable a caixes niu).

5.- Els tuppers o recipients plàstics diversos no acostumen a funcionar perquè tenen els costats massa alts, el vent els desplaça quan es buiden o s'empastifen massa amb la pluja. És preferible un simple plat de ceràmica o un cendrer que aquest tipus de succedanis.

6.- Llibres. Hi ha abundantíssima literatura sobre el tema però un llibre que m'agrada molt és "Natura al teu Jardí", d'Albert Ruhí. Està molt ben escrit, ben editat, amb imatges maques (i útils, que també és important). Hi ha una edició catalana i una en castellà. Un altre clàssic es la "Guia de las cajas nido y comederos" de Jordi Baucells i altres però que està exhaurida fa temps. Vaig estar fullejant una guia d'editorial Tikal que tenia molt bona pinta, tan pel contingut com pel disseny, que es diu "Guia para atraer a las aves a su jardín".

7.- La meva recepta de "Pastís per ocells"!



Bon birding!

Comentaris

Entrades populars