Bona època per trobar nius

Quan els dies s'allarguen, com està passant ara de forma evident, ja s'observa activitat associada a la nidificació. De fet, ja fa setmanes que molts ocells residents estan cantant i establint territoris però aquests dies molts d'ells ja han passat a la fase següent, és a dir, a construir nius.

Relacionat amb això, ara us explico una batalleta de la que estic molt orgullós. Fa uns dies estava al meu local patch (l'Hostal del Fum) i mentre mirava pel cata vaig sentir darrere meu unes mallerengues cuallargues a les que no vaig prestar gaire atenció (a part de pensar d'anotar-les a la llista amb l'app Moixó quan tragués l'ull del cata) però mentre les escoltava de fons vaig adonar-me que hi havia un reclam diferent entre mig però que també m'era familiar. I, ep!, vaig dir "aquest reclam el fan la parella quan construeixen niu", em vaig girar i, zas!, la mallerenga amb una ploma al bec, més gran que ella mateixa. Amb l'autoestima ben carregada per la finura de la meva capacitat auditiva, va ser fàcil trobar el niu globular, delicat i esponjós que fa aquesta espècie.

Niu globular de mallerenga cuallarga en construcció. Foto: Javier Tenza

Considero que en aquesta època és bastant fàcil trobar nius en branques o arbustos perquè encara estan despullats en el cas dels caducifolis o esclarissats en les coníferes, que encara no han tret els brots de l'any. És ara un bon moment per cercar aquests tipus de nius en construcció de les espècies que poden començar més aviat, com els gafarrons, merles, garses (aquests molt evidents igualment), tórtores turques, caderneres, d'aquí poquet també tallarol capnegre...

Amb la cobertura vegetal molt més aclarida, és més fàcil entreveure l'ombra de l'estructura del niu entre la vegetació. D'aquí a penes un mes i mig, ens trobarem la vegetació molt més tancada i densa, cosa que farà molt més difícil veure en el seu interior. Sempre m'ha cridat l'atenció que alguns nius relativament grossos, (p.ex., els de merla) siguin força difícils de veure encara que els tinguis davant mateix dels nassos si no apartes suficientment la vegetació. Cal aprofitar aquests dies si voltem per algun lloc on hi hagi aquestes espècies primerenques.

Tret d'aquestes espècies que crien entre vegetació ara també és bona època per trobar nius de bitxac comú, que també pot ser molt primerenc. Aquest ocell fa el niu a terra, normalment en desnivells o talussos coberts de vegetació, on aprofita punts on la vegetació herbàcia s'espessa per fer-hi una mena de cavitat on hi construeix el niu. Si observem l'adult amb alguna branqueta o fulla al bec, serà qüestió de veure on va a parar del talús i allí hi tindrem el niu.

Òbviament, les mallerengues cuallargues del meu local patch ja estan inmortalitzades a www.nius.cat, a l'espera de continuar fent el seguiment de l'evolució del niu.

Bon birding!

Comentaris

  1. Bona observació, els nius de mallerenga cuallarga són d'allò més elaborats.
    Fixa't, a ca les Òlibes d'Alforja també ja s'hi posen, amb això de la cria.

    ResponElimina
  2. M'encanten els nius de Mallerenga cuallarga!
    Com m'agradaria trobar-ne un... jeje

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars